Soros-szervezet próbálja elhallgattatni az MCC Brüsszelt

Uniós vizsgálatot lobbizott ki egy balliberális „civil szervezet” a brüsszeli MCC ellen, a politikailag motivált cél nem más, mint az ellehetetlenítés.

Újabb jelentésben rántja le a leplet az MCC Brüsszel az unió képmutatásáról.
Az MCC Brüsszel legújabb, Thomas Fazi oknyomozó újságíró által készített jelentése feltárja az Európai Unió eddig kevéssé vizsgált, évente közel 80 millió eurós médiapályázati rendszerét, amely Európa-szerte és azon túlnyúlóan támogat médiaprojekteket.
A jelentés szerint az EU e finanszírozással, amit gyakran a sajtószabadság támogatásaként tüntetnek fel, valójában nyíltan EU-párti narratívákat erősít, miközben marginalizálja a kritikus hangokat, komoly aggályokat vetve fel a szerkesztői függetlenség és a demokratikus integritás kapcsán.
A jelentés rámutat, hogy az EU pénzügyi befolyása átláthatatlan kapcsolatot hoz létre jelentős médiaorgánumokkal, különösen közszolgálati műsorszolgáltatókkal és hírügynökségekkel, elmosva a határokat a független újságírás és az intézményi kommunikáció között. Az jelentés szerint ez a rendszerszintű összeférhetetlenség veszélyezteti a média azon képességét, hogy ellenőrizni tudja a hatalmat.
Ezt is ajánljuk a témában
Uniós vizsgálatot lobbizott ki egy balliberális „civil szervezet” a brüsszeli MCC ellen, a politikailag motivált cél nem más, mint az ellehetetlenítés.
Az Európai Bizottság és az Európai Parlament évente közel 80 millió eurót oszt szét médiapályázatokra, és az elmúlt évtizedben ez az összeg valószínűleg meghaladta az 1 milliárd eurót. Ez a becslés nem tartalmazza az olyan közvetett támogatásokat, mint például a Havas Media Groupnak a 2024-es választások előtt juttatott 132,82 millió eurós hirdetési szerződést.
A finanszírozási programokat gyakran olyan hívószavakkal keretezik, mint a „dezinformáció elleni küzdelem” vagy az „európai integráció elősegítése”. A jelentés viszont bizonyítékokat mutat be arra, hogy ezek a programok egyértelmű stratégiai célokat szolgálnak a közvélemény formálására és az EU napirendjének előmozdítására.
Az EU Kohéziós Politikájának Információs Intézkedései (IMREG) program 2017 óta körülbelül 40 millió eurót juttatott médiaorgánumoknak és hírügynökségeknek az EU-politikák „előnyeinek” kiemelésére. A jelentés példaként említi az olasz Il Sole 24 Ore (290 000 euró támogatás, az EU-alapok pozitív hatásáról szóló cikkek átlátható forrásmegjelölés nélkül) és a La Repubblica (260 000 euró támogatás, apró EU-logóval jelzett projektsáv) eseteit, amelyeket lopakodó marketingként vagy rejtett propagandaként jellemez.
Az EU stratégiai partnerségeket köt olyan jelentős hírügynökségekkel, mint például az olasz ANSA, a spanyol EFE és a portugál Lusa az előbb említett IMREG programon keresztül, biztosítva, hogy az EU-párti üzenetek számos, ezekre a hírügynökségekre támaszkodó orgánumban megjelenjenek. Az 1,7 millió eurós European Newsroom projekt, amely 24 brüsszeli hírügynökséget fog össze, az EU-ügyek üzeneteinek egységesítését és összehangolását célozza, említi példaként a jelentés.
Az Európai Digitális Média Obszervatórium (EDMO) legalább 27 millió eurós finanszírozással hírügynökségeket és médiumokat vont be a „dezinformáció elleni küzdelembe”. A jelentés figyelmeztet, hogy amikor a promóciós finanszírozásban részt vevő szervezetek a dezinformációt is meghatározzák, az valójában az ellentétes vélemények dezinformációként való címkézésére szolgál.
Az EU által finanszírozott oknyomozó újságírói projektek gyakran nem EU-s országokra, például Oroszországra vagy Kazahsztánra fókuszálnak, miközben az EU-n belüli botrányokat alig vizsgálják.
Az Európai Parlament Kommunikációs Főigazgatósága 2020 óta közel 30 millió eurót osztott ki médiaprojektekre, beleértve a választások előtti nyíltan önmagát reklámozó tartalmakat. A cél a „célzott közönségek hatékonyabb elérése az Európai Parlament munkájával kapcsolatos üzenetekkel”, ami a demokratikus legitimitás mesterséges kialakítását szolgálja a természetes támogatás hiánya miatt.
A jelentés szerint az EU szisztematikusan olyan „barátságos” médiakörnyezetet épít, amely megerősíti legitimitását és politikai céljait, ahelyett, hogy valóban a szabad sajtót támogatná. A dokumentum sürgős „nyilvános számvetést” és a politikai hatalom és az újságírás közötti intézményi kapcsolatok kivizsgálását, sőt megszüntetését szorgalmazza. „Ez nem csupán a média támogatásáról szól; ez a konszenzus mesterséges létrehozása és a média hatalomellenőrző képességének gyengítése” – áll a jelentésben.
A jelentésről
A „Brüsszel médiagépezete: Az EU médiafinanszírozása és a közbeszéd formálása” című jelentést Thomas Fazi független kutató, író és újságíró készítette. A jelentést az MCC Brüsszel adta ki, amely a Mathias Corvinus Collegium kezdeményezése, és az európai kultúrák és értékek kérdéseivel foglalkozik.
Nyitókép forrása: Nicolas TUCAT / AFP
Ezt is ajánljuk a témában
A Bizottság szerint nem fontos az átláthatóság.
***